Verkopen zoals dat vroeger ging, is niet meer hetzelfde als verkopen nu. Door de vooruitgang in de techniek zijn zaken als voorraadbeheer en administratie veel minder tijdintensief dan vroeger. Dat is mooi, want dan kun je als verkoopmedewerker veel meer aandacht en tijd aan de klant besteden. En in een tijdperk waarin de online verkopen stijgen en de verkopen in de fysieke winkels dalen, kun jij als verkoopmedewerker het verschil maken. Lijkt het je wat om de klant aan het ideale product of de ideale dienst te helpen? Kun je goed luisteren naar de wensen van de klant en dit vertalen naar een product of dienst? Dan is de opleiding verkoopmedewerker misschien wel iets voor jou. De opleidingHet lijkt misschien eenvoudig om een product te verkopen, maar door alle concurrentie en de diversiteit aan producten, kan het toch ingewikkelder zijn dan je nu denkt. Neem als voorbeeld een bedrijf dat urnen of grafkisten verkoopt. Dat vraagt om een hele andere sensitiviteit voor de situatie van de klant als bij een winkel die spijkerbroeken verkoopt. Je dient – naast de basisvaardigheden met betrekking tot verkoopgesprekken – ook empathisch vermogen te hebben. Je dient je in te leven in de klant en in het geval van de grafkisten zijn er misschien wel meerdere klanten tegelijk die hun wensen gerealiseerd willen zien. Goed luisteren, creatief zijn en voorraadkennis hebben, helpen dan bij het goed kunnen afronden van een verkoopgesprek. KlachtenprocedureHet liefst hoor je natuurlijk nooit klachten, maar nu de klant steeds mondiger wordt, ontkom je er niet meer aan. Hoe je omgaat met een serieuze klacht, bepaalt of een klant nog een keer terugkomt. Een klacht hoeft dus niet automatisch te betekenen dat je de klant kwijt bent. Doorvragen, begrip tonen en een oplossing zoeken, maken het verschil. |