Carbid Theater
Image default
Aanbiedingen

Interieur en architectuur fotografie Zwolle

Je hebt vast gehoord van Frank Lloyd Wright, maar heb je gehoord van Ezra Stoller? Een paar jaar geleden, zond de NPR (National Public Radio USA) een verhaal uit over Stoller met de kop, de fotograaf die architecten beroend gemaakt heeft. U heeft waarschijnlijk enkele van zijn iconische foto’s gezien, zoals de zwarte witte interieurfoto’s van het Guggenheim Museum, Seagram Building en T.W.A. Terminal. Stoller was beroemd en pretentieloos. Hij zei ooit, “Ik ben niet geïnteresseerd in kunst fotografie. Ik ben geïnteresseerd in architectuur zoals het is, om te kijken en te genieten.” Hoe dan ook in het vastleggen van het licht in en buiten het gebouw.

De Guardian’s Christopher Reed, schreef in 2004 zijn necrologie over de fotograaf. Over de gewoonte van het bezoeken van de gebouwen die hij fotografeerd op verschillende momenten van de dag, met de enige bedoeling van het kijken naar het licht. De fotograaf was beroemd om zijn vermogen om het gebouw te vangen in enkel het juiste licht. 

Hoe gaan hedendaagse fotografen om met licht? We vroegen daarom de Zwolse fotograaf Vincent Hartman te vertellen hoe hij interieurs schiet. Maakt hij alleen gebruik van natuurlijk licht, of voegt hij er iets aan toe om de ruimte te verlichten? 

Wat Is interieurfotografie ? 

Heb je ooit gefotografeerd voor onroerend goed advertenties? Je hebt dan al een voorproefje gehad van wat het is om een interieur te schieten.  Maar architectonische of interieur fotografie is anders dan vastgoed fotografie. Deels omdat er meer tijd en energie gestoken wordt in elk deel van het proces, met inbegrip van post-productie. 

De verwachtingen zijn ook hoger bij het werken met interieur ontwerpers, interieurbouwers en architecten. Dit in tegenstelling tot meer traditionele interieurfotografie voor bijvoorbeeld makelaars, iets wat STUDIOVHF het fotografie bedrijf van Vincent Hartman uit Zwolle dan ook niet doet.

Interieurfotografie is een samenwerkend gehaal van vele details. Van de vergaderingen met de klant tot aan de styling en de nabewerking. Deze hoge aandacht voor detail is kost veel tijd en architectuur en interieurfotografie gaat dan ook gepaard met hogere tarieven als het goed gedaan wordt. Het betekent niet alleen veel detail shots van het interieur, maar ook meer aandacht wordt besteed aan beeldbewerking. 

Interieur fotografie: samenstelling is de sleutel! 

In het leren hoe een interieur te fotograferen is het samenstellen wat het belangrijkste is. Hier gaat het niet alleen over de basics zoals het combineren van meerdere belichtingen om het contrast te overbruggen, maar ook kijken naar kleurvlakken, toonaangevende lijnen, diepte, negatieve vormen aan de witte ruimte.  Als je gericht op samenstellen zal je de foto kunnen verheffen tot een kunstwerk op zich, in plaats van een foto die iets documenteerd.  Kunstzinnige interieur fotografie door middel van samenstellen maakt ook dat bep[aalde ontwerpelementen opvallen. En dit is wat waar interieur ontwerpers en architecten naar op zoek zijn. 

De volgende zijn enkele van mijn tips voor interieurfotografie: 

1.Ga niet te breed 

Het is gemakkelijk om te denken dat er in regel met een groothoek lens geschoten moet worden. Vooral als je begint met fotograferen van interieurs in de woning markt.  Maar als je kijkt in een willekeurig interieur tijdschrigt zul je beseffen dat dit niet het geval is of hoeft te zijn. 

Bij het fotograferen van onroerende goederen, wil je benadrukken hoe groot een ruimte is door dramatische brede shots, hetgeen overigens vaak lijdt tot teleurstelling van de potentiele kopers. Maar in architectonische interieur fotografie, gaat het allemaal over het ontwerp. Al de verschillende mooie visuele momenten in de ruimte moeten opvallen. Dit betekent dat interieur foto’s strakkere composities moeten tonen. Voeg hier aan toe tal van uitsnedes en details en je krijgt een goede weergave van de intentie van de ontwerper. 

Vaak wordt in vastgoed en woning fotografie breed geschoten op ongeveer 16mm (of 10mm als je op een crop sensor). Voor architectonische interieurfotografie moet je als het even kan niet breder gaan dan 24mm.  Dit is natuurlijk, afhankelijk van de ruimte, dus wees niet bang om te werken met een wijdere lens indien nodig. Over het algemeen laten commercieel onroerend goed en publieke ruimtes het ook toe omdat ze nu eenmaal groter zijn dan kleine slaapkamertjes in woonhuizen. Voor archtitectuur en interieurfotografie gebruikt STUDIOVHF de 17, 24 en 50mm tilt en shift objectieven van Canon

2. Volg het licht, proberen het te vangen en te gebruiken 

“Bij interieurfotografie, maar ook bij portretfotografie en reportage foto-shoots, moet je goed kijken naar het aanwezige daglicht. Volg het licht, probeer het te vangen en te gebruiken. Bij het uitlichting met een flitser betekent dat je je gaat bemoeien met de sfeer in een interieur. Tenzij er een specifiek verzoek is van een opdrachtgever, hou ik dingen zo veel mogelijk als ze zijn. Ik maak al mijn eigen keuze over welke lens ik gebruik en welk standpunt. Wanneer ik over een interieur nadenk, stel ik me voor wat het idee en de sfeer was van degene die belast was met het verlichtingsontwerp. Mijn doel is om dat in gedachten houden, te respecteren en eventueel te verbeteren. Het maakt daarbij natuurlijk een enorm verschil of je het hebt over een kantoor omgeving, restaurant of hotel. Dat gezegd hebbende, neem ik niet de natuurlijke lichte omgeving als een dogma. Het gebruik van een flitser kan uitdagend zijn en als je het subtiel gebruikt kan het helpen een ruimte weer te geven.

3. Gebruik hoofdzakelijk daglicht 

Toen ik begon met interieurfotografie 30 jaar geleden ontdekte ik dat lange belichtingen zeer goed werkte. Acht seconden tot een minuut, gecombineerd met een f 8-11, gaf mooie zachte tinten en contrast. Destijds bestonden er niet de mogelijkheden om digitaal verschillende belichtingen met elkaar te combineren. Het uitgebreid uitlichten van een ruimte met flitsers was daarom essentieel. Tegenwoordig wordt flitslicht nog alleen met grote uitzondering gebruikt om bijvoorbeeld licht door een raam te laten vallen of om een donkere kamer die ansluit op de hoofd ruimte op te lichten.

4. Camera standpunt of oogpunt

Het bepalen van het camera standpunt is het belangrijkste en tevens moeilijkste van interieurfotografie. De plaats waar de opname is gemaakt helpt de kijker om alle grenzen van de interne structuur te zien. Meestal is de camera op ooghoogte geplaatst (al is dat een rekbaar begrip) om een natuurlijker gevoel van de ruimte te krijgen. Om echte meer aandacht te geven aan bijvoorbeeld de vloer of het plafond is een hoog respectievelijk laag standpunt benodigd (ja dat lees je goed).

Zorg ervoor dat de verticale lijnen in het beeld ook verticaal blijven en dat de horizontale lijnen die zich dicht bij het beeldkader bevinden ook evenwijdig blijven. Dit zorgt voor een evenwichtige metrische compositie.Ook ziet het menselijk oog ook nooit gekantelde verticalen of horizontalen.

5. Diepte 

Passende voorgrond elementen kun je gebruiken om het gevoel van diepte te creëren. Afhankelijk van het soort omname neem je de voorgrond elementen mee in focus of juist niet.

7. Rekwisieten

Het toevoegen van passende rekwisieten maken het beeld interessanter om naar te kijken. Bijvoorbeeld, een bloempot op de tafel, tijdschriften of kussens en bijvoorbeeld een computer of TV scherm die aanstaat.

8 Visuele overlapping

Probeer te voorkomen dat er visuele overlappingen zijn in de verschillende afbeeldingen. Meubels en rekwisieten kun je (met toestemming) verplaatsen naar andere ruimtes of buiten beeld brengen.