Gezonde slaaptips

1. Houd vast aan een slaapplanning van dezelfde slaap- en ontwaaktijd, zelfs in het weekend. Dit helpt je lichaamsklok te reguleren en kan je helpen in slaap te vallen en de nacht door te brengen.

2. Oefen een ontspannend bedtijdritueel. Een ontspannen, routineuze activiteit vlak voor het slapengaan, weg van felle lichten, helpt je slaap te scheiden van activiteiten die opwinding, stress of angst kunnen veroorzaken, waardoor het moeilijker wordt om in slaap te vallen, gezond en diep te slapen of in slaap te blijven.

3. Als u problemen heeft met slapen, vermijd dutjes, vooral in de middag. Door energie te laten dutten kun je de dag doorkomen, maar als je merkt dat je niet voor het slapengaan in slaap kunt vallen, kan het helpen om zelfs korte dutjes te voorkomen.

4. Oefening dagelijks. Krachtige lichaamsbeweging is het beste, maar zelfs lichte oefeningen zijn beter dan geen activiteit. Oefening op elk moment van de dag, maar niet ten koste van uw slaap.

5. Evalueer je kamer. Ontwerp uw slaapomgeving om de voorwaarden te bepalen die u nodig heeft om te slapen. Je slaapkamer zou koel moeten zijn – rond de 18 graden. Uw slaapkamer moet ook vrij zijn van lawaai dat uw slaap kan verstoren. Daarnaast zou je slaapkamer vrij moeten zijn van enig licht. Controleer je kamer op geluiden of andere afleiding. Dit omvat slaapstoornissen van een bedpartner, zoals snurken. Overweeg het gebruik van verduisteringsgordijnen, oordopjes, “witte ruis” -machines, luchtbevochtigers, ventilatoren en andere apparaten.

6. Slaap op een comfortabel matras, donzen dekbed en kussens. Zorg ervoor dat uw matras comfortabel en ondersteunend is. Degene die u al jaren gebruikt, heeft mogelijk de levensverwachting overschreden – ongeveer 9 of 10 jaar voor de meeste matrassen van goede kwaliteit. Zorg voor comfortabele kussens en maak de kamer aantrekkelijk en uitnodigend om te slapen, maar ook vrij van allergenen die mogelijk van invloed zijn op je en voorwerpen die ervoor zorgen dat je glijdt of valt als je moet opstaan.

https://www.betternights.be/